Søgemaskineoptimering - Hvad er det?

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er de seneste år blevet yderst relevant. Specielt for virksomheder, der ønsker at fremme og synliggøre sine koncepter, produkter eller services. SEO er derfor rigtig mange ting, som vi vil forsøge at forklare mere detaljeret herunder.  

Sådan fungerer Google med et SEO perspektiv

Selvom vi alle bruger Google på daglig basis, er det de færreste, der rent faktisk ved, hvordan Google fungerer.

Vi ved alle, hvordan vi skal bruge Google, men hvad er teknikken bag, og hvordan får du mest muligt ud af din hjemmeside? Når vi indsætter et søgeord eller keyword på Google, så listes alle de sider, som har størst relevans i forhold til de enkelte søgeord.

Keywords er vigtige!

Keywords er essentielle, fordi alt indhold på din hjemmeside er afgørende for, hvor højt din hjemmeside rangerer på Google. Derfor bør du tage dit kundesegments briller på og overveje, hvordan du skal bygge din hjemmeside op, for at gøre dig mest synlig for din ønskede kundekreds. Selvom denne proces virker simpel og ligetil, så er det overstående helt afgørende for, hvordan Google fungerer, og det er de færreste der forstår at udnytte det.

Kort og godt: Ingen hjemmeside uden at bruge tid og kræfter på søgemaskineoptimering. 
Google er i stand til at “indeksere” eller registrere stort set alle hjemmesider ud fra de enkelte søgeord. Uden at gå i alt for tekniske sko, svarer det til, at Google løber alle hjemmesider igennem, og vurderer om din hjemmeside er relevant (nok) til at blive vist som en af de første sider. Din hjemmeside kan sagtens være toppen af poppen udseendemæssigt og dine tekster ren poesi, men hvis der ikke er nogen, der finder den, hvad er en masse fancy design så værd? Det er op til os at gøre din hjemmeside relevant i forbindelse med de keywords, som dine kunder søger på, og dermed vores job at gøre dig til det foretrukne valg, når dine kunder søger efter dit koncept, produkt eller din service. 

Vejen til synlighed med SEO

Vil du have en større digital synlighed, og dermed være placeret bedre på Google? Med Search Engine Optimization får du flere besøgende på din hjemmeside og dermed også flere kunder. De besøgende kommer organisk ind på din hjemmeside, uden at du skal betale pr. klik. Det er bevist, at organiske besøgende konverterer bedre end nogen anden form for markedsføringskanal. Dette skyldes, at du naturligt ligger øverst på det søgeord, kunden har indtastet på Google. For at ligge godt placeret på Google ud fra bestemte keywords, skal der udføres SEO i form af en komplet SEO strategi. En SEO strategi indeholder mange elementer, men for at opnå succes skal følgende punkter være 100% gennemarbejdet. Teknisk optimering, omtale, links og en god solid on-page optimering, hvor fokus ligger på dine besøgende.

SEO-Partners har mange års erfaring med alle former for SEO, hvilket gør os til den perfekte SEO leverandør. Vi sikrer dig kvalitet for dine penge. Vi udfører professionelt arbejde fra start til slut og vigtigst af alt, den endeløse rådgivning indenfor faget.

Linkbuilding er vejen til toppen

Linkbuilding betyder kort sagt, at flere hjemmesider henviser til din hjemmeside eller webshop. Linkbuilding er i de seneste år blevet en stor del af søgemaskineoptimeringen. Når andre hjemmesider henviser via et link til din hjemmeside, ser Google det som en validering af din hjemmeside. Desto mere validitet, desto bedre placering.

Uden linkbuilding kan Google ikke sætte værdi på din hjemmeside, og dermed taber du placeringer. Der er rigtig meget læring indenfor linkbuilding. Kontakt os i dag for en snak om, hvilken strategi der virker for dig.

Konverteringer er vores mål!

Målet med SEO er, at du tjener flere penge på at være digitalt synlig flere steder på nettet. Ved hjælp af den rigtige søgemaskineoptimering skabes der organisk trafik, som du ikke skal betale for. Det vil sige, at din virksomhed kan drage nytte af søgemaskineoptimering i længere tid fremadrettet. Det er dog vigtigt at vedligeholde sitet, ellers tabes der værdi på sigt.

Flere konverteringer på din hjemmeside med SEO er vores speciale.

Gode SEO tips til din virksomhed

1. Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse handler grundlæggende om at finde de søgeord, som din målgruppe bruger, når de søger efter virksomheder, produkter eller ydelser. Det er derfor vigtigt at kende din målgruppe, og kende de præcise ord og fraser, de bruger. Vi hjælper dig med at lave en effektiv søgeordsanalyse, hvor vi finder de søgeord, som er mest relevante for din virksomhed. En søgeordsanalyse tager udgangspunkt i din nuværende placering på Google, samt hvilke nye potentielle søgeord, der også bør fokuseres på.

Når en søgeordsanalyse foretages, er det vigtigt at analysere, hvor mange mennesker der rent faktisk søger efter et bestemt ord eller frase. Det hjælper nemlig ikke, at ens hjemmeside er optimeret til søgeord, som ingen søger på. Vi bruger derfor meget tid på at analysere hvilke søgeord, der rent faktisk bliver søgt på, og som er relevante for din virksomhed. Vi tager derfor udgangspunkt i din virksomhed, dine mål, samt dine produkter og ydelser. Når de forskellige søgeord defineres, er det vigtigt, at de tænkes ind i hele sitet. Det vil sige, at det ikke er nok kun at tænke på søgeord på forsiden eller et bestemt produktsite. Søgeordene skal integreres på hele hjemmesiden.

Vi bruger værktøjer, der kan fortælle hvor mange mennesker, der har søgt på et specifikt ord om måneden. Konkurrence på de forskellige søgeord er et vigtigt parameter at medtage, når en strategi skal udarbejdes. Vi fokuserer derfor på at finde de søgeord, der skaber størst mulig trafik til din hjemmeside. Det er derfor ikke nødvendigvis de søgeord, der er mest populære, da det oftest også er dem med højeste konkurrence.

2. Tekstindhold

Efter en grundig søgeordsanalyse er næste step at optimere tekstindholdet af de forskellige sider på din hjemmeside. Tekstindhold spiller en væsentlig faktor, når man snakker om SEO. Hvis dine tekster ikke er gode nok, kan det være svært at opnå gode placeringer.

Hvad er en god tekst?

Men hvad skal du tænke på, når du skal optimere dine tekster? Teksterne skal være lange, men indholdet skal også være relevant. Du skal derfor skrive tekstindhold, som din målgruppe gerne vil læse. Du skal skrive engageret og overbevisende, hvor indholdet skal være målrettet dit kundesegment, og det er målgruppen, der skal være i fokus. Du skal derfor sætte dig ind i målgruppens adfærd, og skrive hvad det er, de gerne vil have svar på, når de søger efter et bestemt søgeord.

Dine søgeord skal også indgå i teksten, men det skal foregå på en naturlig måde. Du skal derfor skrive dit indhold målrettet til mennesker, og ikke Google. Dine søgeord må derfor heller ikke indgå alt for mange gange – det gælder om at finde den rette balance, så det hele foregår på en naturlig og informativ måde, hvor målgruppen er i centrum. Når du skal optimere en side, er det en god ide at fokusere på et søgeord, og optimere siden ud fra det. Ydermere er det en god ide at dele teksten op i små og overskuelige afsnit, hvor forskellige overskrifter passer til det tilhørende indhold. Sørg for altid at læse dine tekster godt igennem for sproglige- og grammatiske fejl, da det også kan have en betydning. Samtidig er det vigtigt at sørge for, at ens indhold hele tiden er opdateret, på den måde fremstår din hjemmeside aktivt.

Vi kan hjælpe dig med at optimere dit tekstindhold, så det matcher de rette søgeord.

3. H-tags

I forbindelse med optimering af dit tekstindhold, er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan overskrifterne bliver formateret. Kort sagt findes der i alt 6 overskiftsstørrelser, som man kan bruge: H1-H6 – kaldet H-tags i HTML-sprog. Oftest bliver der kun brugt H1, H2 og H3, hvor H1 er den vigtigste, H2 er næst vigtigst osv. Der er to grunde til, at du bør fokusere på H-tags. For det første fordi det skaber en SEO-værdi, og for det andet er den en god måde at skabe et godt overblik over din hjemmeside og dens struktur på.

En H1 formateret overskrift er den vigtigste overskift, og skal gerne benyttes i toppen af teksten, som en hovedoverskift, der fortæller om sidens overordnede indhold. Overskriften skal gerne indeholde det eller de søgeord, som du ønsker er fokusset for den pågældende side, hvis siden skal findes i søgemaskinerne.

Hvis du synes overstående bliver lidt for teknisk, er vi altid klar til at hjælpe dig, og det er selvfølgelig også en af de ting, vi altid tjekker i arbejdet med SEO for din virksomhed.

4. Metadata

Når man arbejder med SEO, er det relevant at have styr på, hvordan ens side præsenterer sig i søgemaskinerne, når der bliver søgt med søgeord, der er relevante for din virksomhed. Vi snakker derfor om at arbejde med sidetitel og meta description, så de på bedst mulig måde beskriver hvad din side handler om.

meta beskrivelser seo-partners

Sidetitel

Sidetitlen skal være kort og præcis, og indeholde et eller flere relevante søgeord, hvis det skal påvirke din placering på Google, så Google har lettere ved at finde dig. Du skal være opmærksom på, at hver sidetitel skal være unik for hver side. Som en tommelfingerregel bør sidetitlen være mellem 56-60 tegn.

Meta description

Meta description er en beskrivelse, der kort fortæller om, hvad en given side handler om. Det du skriver i Meta description påvirker ikke din placering i søgemaskinerne – i hvert fald ikke direkte. Indirekte kan det dog have en betydning, hvis du formår at få skrevet en god og fangende tekst, som målgruppen synes er spændende. Når målgruppen søger efter noget bestemt, kommer der forskellige mulige hjemmesider frem, og hvis din tekst er mere fængende eller sigende end de andre, er der større chance for, at de klikker ind på din hjemmeside frem for de andre. På den måde kan du også få skabt en øget trafik. Dette kaldes også CTR – click through rate, som refererer til hvor mange der klikker på din hjemmeside i et søgeresultat frem for andre hjemmesider. Jo højere din CTR er, jo bedre.

En god Meta description bør være et sted mellem 120-160 tegn. Hvis den bliver længere, vil Google skære noget af teksten fra. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, hvor mange tegn du har skrevet.

Hvis du skal have hjælp til at skrive fængende og relevante sidetitler og meta descriptions, står vi altid klar.

5. Title tag

Title tag er et andet parameter, du skal være opmærksom på i arbejdet med SEO. Et Title tag er det der står øverst i din browser. Et Title tag kan derfor ikke ses på selve hjemmesiden.

Et Title tag giver Google et klart signal om, hvad din side omhandler. Du skal derfor lave et unikt Title tag for hver af dine sider på din hjemmeside. For at en Title tag giver mest værdi, skal Title tagget indeholde det eller de søgeord du mener, er mest relevant for den pågældende side.  Du kan dog også kombinerer søgeord med andre ord, men hvis du gør det, skal du være opmærksom på, at det giver mest værdi for din side, jo længere fremme i sætningen dit søgeord står.

Søgemaskineoptimering

Som du kan se, har vi i SEO-Partners valgt at bruge ordene SEO og bureau, som de søgeord vi fokuserer på til forsiden af vores hjemmeside.

6. Billede og video

I arbejdet med SEO er det væsentligt også at være opmærksom på de billeder og/eller videoer, der måtte fremgå af de forskellige sider, da de også har en medvirkende faktor til din placering i søgemaskinerne.

Billeder på siden

Billeder er generelt et godt medie at bruge, når du skal få besøgende til din hjemmeside, da billeder gør tekster mere spændende at læse, og det holder også besøgende længere tid på din hjemmeside. Burg derfor et eller flere billeder i din tekst, der hvor det giver mening.

Søgemaskinerne kan ikke se, hvad der er på dine billeder. De kan kun se, at der er et billede, men ikke se hvad billedet konkret indeholder. Du skal derfor benytte billedets file navn og alt-tekst til at beskrive hvad billedet viser. Du skal give billederne relevante navne, der passer til, hvad en pågældende side omhandler.

Services

Videoer på siden

Brugen af videoer er en god måde at sprede sit budskab på, om bestemte produkter eller ydelser. Det er en brugervenlig måde at nå ud til sine kunder på, på en troværdig måde. Ved at bruge videoer på din hjemmeside, kan du fastholde dine besøgende længere tid på din hjemmeside, som vil have en positiv indvirkning i dit SEO arbejde, da Google registrerer at din hjemmeside må være god, forbi besøgende har opholdt sig længe inden på siden.

7. Call to action

Det er ikke altid nok at få besøgende på din hjemmeside, mange gange er målet, at få de besøgende til at gøre en bestemt handling. Dette kaldes call-to-action (CTA). Disse handlinger kan være ”download en brochure”, ”skriv dig op til et nyhedsbrev” eller ”købe et produkt”.

Det gælder om at få folk til at reagere på netop din CTA, og derfor er det vigtigt at gøre det nemt og attraktivt at klikke på den ønskede CTA. Mange bruger derfor synlige knapper i smart design, der tydeligt fortæller hvad dit tilbud handler om. Din CTA skal være placeret et godt sted på hjemmeside, hvor den skaber blikfang.

Denne knap skulle gerne fange dit blik!

I forlængelse af CTA er det også relevant at nævne bounce rate. Bounce rate er et udtryk for at dine besøgende forlader din hjemmeside, efter kun at have besøgt en side. Du kan derfor let måle, hvordan dine besøgende interagere på din hjemmeside, og hvis de kun besøger en side, kan du med fordel begynde at tænke mere i CTA, for at skabe mere interaktion på din hjemmeside. En anden grund til at dine besøgende ”bouncer” på din side, kan også være brugervenligheden af hjemmesiden. Hvis din hjemmeside fremstår som uoverskuelig, og svær at finde rundt i, klikker mange tilbage igen, for at finde en anden hjemmeside.  

Der er derfor rigtig mange forskellige parameter der spiller ind, når din målgruppe skal fastholdes på din hjemmeside. Vi er meget opmærksomme på disse paratmeter i vores analyse, og har adgang til de rette værktøjer, der kan måle dine besøgendes interaktion på din hjemmeside.

8. Linkbuilding

En stor del af SEO drejer sig om at skabe synlighed på internettet. Måden Google validerer, hvor meget synlighed du skal have, er blandt andet, hvor mange hjemmesider, der anbefaler dig ved, at linke til din hjemmeside.

Når en anden hjemmeside linker op til dig kaldes det et ”reffering domain” med et eller flere backlinks. Jo flere hjemmesider der ”anbefaler” dig igennem et backlink desto mere validering opnår du i Googles øjne.

En måde man kan arbejde med linkbuilding på

Der er rigtig mange muligheder for, at arbejde med linkbuilding på. Det som er vigtigt at pointere er, at Google ikke er ligeglad med hvilke sider, der linker op til din hjemmeside. Det skal gerne være sider med relevans til det du laver. Det er derfor den bedste strategi i vores optik, at skabe links mellem dig og dine kunder (ofte B2B) og ellers via dig og dine leverandører (ofte B2C). På den måde kan man få et par relevante links og skabe en stor værdi.

Det er kun fantasien, som sætter grænser for mulighederne med linkbuilding. Det er en af grundene til, at dette felt også er blevet ”ødelagt” af mange, som sælger rigtig dårlige links.

Før i tiden var Google baseret mere på kvantitet og talte antal backlinks. I dag er det næsten lige modsat, her ser Google på kvalitet.

Linkbuilding er noget, som kan styrke ens placeringer på Google på en effektiv og hurtig måde. Kontakt os i dag og få et tilbud på Linkbuilding.

9. SEO tager tid

Vi arbejder professionelt med SEO. SEO er en langvejs proces. Et SEO forløb hos os starter med en grundig analyse af, hvor du står nu. Hvem er du som virksomhed, og hvor er du placeret i søgemaskinerne. Herefter opstiller vi i samarbejde, de målsætninger vi gerne vil opnå, og ud fra det, laver vi en strategisk plan for, hvordan de kan nås. Vi arbejder os stille og roligt fremad med diverse analyser, implementering og Linkbuilding, for til sidst at kunne se et positivt resultat, og opnå de opstillede mål. Det er dog vigtig at gøre det klart, at arbejdet med SEO aldrig bliver færdigt. Det er en kontinuerlig proces, hvor tingene hele tiden kan forbedres.

Lad os indgå et partnerskab i dag, og få skabt en endnu større digital synlighed for din hjemmeside.

 

Søgemaskineoptimering - Hvordan arbejder vi?

Vi har igennem vores passion for SEO skabt rigtig mange forbedrede placeringer på Google for vores kunder. Det betyder, at de har fået flere besøgende og ikke mindst omsat for flere penge. Vi er specielt dygtige til den organiske SEO, hvilket betyder, at du ikke betaler for din trafik, men får dine besøgende naturligt. Det har i mange tilfælde skabt stor værdi for vores kunder.

Vi laver SEO forløb (uden binding) for vores kunder, hvor vi løbende informerer igennem rapporter samt en stærk kommunikation. Det er nøglen til succes.

Hos SEO-Partners arbejder vi ud fra tankegangen om, at jo bedre vi kender din virksomheds grundlag, dine konkurrenter, din nuværende position og dit produkt/service, desto bedre kan vi skabe den mest optimale SEO plan til dig. Det betyder, at vi lægger en del energi i at sætte os ind i din virksomhed. Derfor starter et SEO forløb hos SEO-partners altid med et personligt møde, hvor vi har lavet en grundlæggende research, og får mulighed for at lære mere om dig og dine behov, så vi kan lave den rigtige søgemaskineoptimering til dig.

En stærk kommunikation og god forberedelse er starten på et godt samarbejde.

Grunden til at vi foretrækker denne tilgang er simpel: Vi ønsker ikke at arbejde med et projekt, hvor umulige resultater og forkerte forventninger er grundlaget for samarbejdet. Vi er ærlige og sætter en ære i at få dig i mål. Er målet urealistisk, vil vi hellere takke nej til en opgave end udføre et halvt stykke arbejde.

Når det er sagt, arbejder vi ekstremt målrettet på dit projekt. Du vil få tilknyttet din egen personlige rådgiver, som vil være til din assistance, hvis du skulle få brug for det. Ønsker du at lære mere om SEO, er vi mere end villige til at samarbejde med dig. Ud fra den grundlæggende SEO-plan vil vi opstille tre delmål og et overordnet mål, der tilsammen vil sikre, at planen bliver overholdt og målet opfyldes. 

Vi arbejder altid ud fra dine behov – har du brug for rådgivning, en konkret opgave der skal udføres eller noget helt tredje, vil dette være muligt. Vi er altid åbne overfor en snak om, hvad vi kan hjælpe dig med. 

Vi benytter værktøjer, som tillader, at du som kunde altid kan følge med i arbejdet remote. Du vil få en introduktion til værktøjerne af os. Det sikre færre misforståelser. 

Er du klar til at samarbejde for at se resultater og skabe større vækst på din hjemmeside,  så kontakt os allerede nu for en uforpligtende samtale. 

Kontakt os direkte her